Fiat Tipo - Informacje, FORUM, Ogłoszenia - Tipo-Klub.pl

Akumulator rozruchowy zimą.

Wraz z końcem lata i pojawieniem się pierwszych chłodnych poranków możemy spodziewać się zauważalnych objawów utrudnionego rozruchu silnika w zimnym aucie.

Za taki stan może odpowiadać spora  liczba współodpowiedzialnych elementów pojazdu i jest to zjawisko dość normalne - przewidziane przez konstruktorów auta, choćby zwiększone opory układu korbowo-tłokowego spowodowane zimniejszym ( gęstszym) olejem w silniku.

Za właściwy rozruch pojazdu z silnikiem spalinowym powszechnie uważa się 2 elementy - to rozrusznik czyli silnik elektryczny odpowiedniej konstrukcji i akumulator prądu do napędzenia tegoż rozrusznika. Taki układ wciąż znajduje się w większości aut z silnikami spalinowymi.

O ile może zdarzyć się , że awarii ulegnie rozrusznik to zazwyczaj problem powstaje z winy akumulatora.

Akumulator rozruchowy, kwasowo-ołowiowy to chemiczne źródło prądu i ta technologia jest najbadziej rozpowszechniona w motoryzacji. Jest to urządzenie można rzec ''stare jak Świat'' a w znanej nam postaci przynajmniej liczy sobie 150 lat, oczywiście cały czas udoskonalany, modernizowany ale w istocie ten sam.

Nie dziwi zatem fakt, że jest to często tzw. ''wąskie gardło'' naszego pojazdu.

Na ogół we współczesnych autach instalacja elektryczna jest tak wydajna a akumulatory tak dobrej jakości, że nasza ingerencja ogranicza się do wymiany akumulatora na nowy co kilka - 5...6 lat (?) i po sprawie.

Jeśli tak nie jest to zapewne mamy jakiś problem w instalacji i tu lista jest długa a obawiam się, że  cały czas otwarta.

Raczej trudno będzie nam cokolwiek wskórać samemu i bez wizyty u specjalisty się nie obejdzie lub chociaż w dobrym serwisie akumulatorowym, gdzie pracują ludzie obeznani z tą problematyką.

Z naszej strony wystarczającą dbałością o ten układ rozruchowy byłoby doładowywanie akumulatora kilka razy w roku lub przynajmniej raz przed zimą.

Jak i czym taki zabieg przeprowadzić dowiecie się z instrukcji obsługi swojego pojazdu bo często trzeba spełnić przy tej operacji różne dodatkowe wymagania z uwagi na różne rozwiązania technologiczne zastosowanych akumulatorów i ich wymagania w zakresie obsługi ( ładowania).

Jeśli nie macie instrukcji i nie bardzo orientujecie się w tym temacie pozostaje do dyspozycji serwis lub zakup uniwersalnej , bezpiecznej ładowarki do akumulatorów.

Handel oferuje całe mnóstwo tych urządzeń i prawdą jest , że nieliczne zasługują na miano bardzo dobrych ale zdecydowana większość spełnia optymalne wymogi do tego stopnia, że bez obaw możemy je stosować.

Jak taki zabieg przeprowadzić w praktyce można podejrzeć na filmiku Youtube gdzie zaprezentuję dwa różne sposoby ładowania akumulatorów.


''Andrzej po godzinach''