Fiat Tipo - Informacje, FORUM, Ogłoszenia - Tipo-Klub.pl

Akumulatory rozruchowe latem... część 2 czyli jak ładować akumulator (wideo)

     Skoro wiecie, że akumulator samochodowy trzeba serwisować i że przynajmniej raz...dwa razy  w roku trzeba go profilaktycznie doładować, wypada parę słów powiedziec na temat samego ładowania. W/g  ogólnie przyjętej zasady dla ładowania akumulatorów kwasowych, powinny one być ładowane prądem o natężeniu nieprzekraczającym 1/10 pojemności baterii czyli akumulator pojemności 50Ah (amperogodzin) należy ładować prądem o natężeniu nie większym niż 5A (amperów). 

 

      

     Naturalnie urządzenie ładujące - prostownik czy ładowarka   elektroniczna muszą posiadać napięcie nominalne tożsame z   napięciem   ładowanego akumulatora - zazwyczaj 12 V, rzadziej 24 V a   sporadycznie   6V ( pojazdy zabytkowe). Panuje przekonanie, że  im   niższe jest   natężenie prądu ładowania, tym lepiej dla akumulatora.   Wtedy ładuje się   on wolniej, nie występuje gazowanie elektrolitu, co   spowalnia rozpad lub   z nasiarczenie płyt akumulatorowych. 

     Będzie wystarczającym warunkiem jednak stosowanie tej właśnie   zasady 1/10 pojemności akumulatora dla doboru prądu ładowania (A).

    Taki zabieg doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła ( prostownik czy ładowarka) ma na celu poprawienie kondycji akumulatora, ujednolicenie jego struktur wewnętrznych a w szczególności uzupełnienie deficytu prądu powstałego na wskutek zróżnicowanych warunków eksploatacji pojazdu. Te okoliczności są niemożlwe do osiągnięcia w sytuacji doładowywania akumulatora tylko za pośrednictwem alternatora w instalacji pojazdu.

     Jak zauważyliście, używam dwóch określeń urządzeń ładujących akumulatory:

 - prostownik to najprostsze urządzenie do tego celu , składające się z elementu dostosowującego napięcie sieci energetycznej do oczekiwanego przez nas i jako, że w sieci mamy prąd przemienny to musi też tam znaleźć się element zmieniający prąd przemienny w prąd stały - odpowiedni już dla środowiska instalacji pojazdu. Te urządzenia zazwyczaj służą do ładowania akumulatorów z elektrolitem ciekłym, wymagają nadzoru ale za to są relatywnie tanie i w dalszym ciągu spełniają swoją rolę.

-ładowarki elektroniczne to zaawansowane elektronicznie urządzenia, czasem wielofunkcyjne ( ładowanie akumulatorów, funkcja zasilacza, programy serwisowe do akumulatorów), itp. Zazwyczaj obsługują wiele typów akumulatorów jak ŻEL, AGM, EFB plus oczywiście te najzwyklejsze. Mogą pracować bez nadzoru, samoczynnie korygując oczekiwane parametry pracy a co najwazniejsze mogą ''nadzorować '' akumulatory przez długie miesiące urzymując je w stanie gotowości.

 

Z uwagi na pokaźna ofertę tych urządzeń nie sposób omówić  szczególów ich użycia ze względu na indywidualna specyfikę ale nie są to urządzenia skomplikowane i nawet pobieżna lektura instrukcji obsługi uczyni Was profesjonalistami w ładowaniu akumulatorów.

Tyle ode mnie , jak coś to wbijajcie na nasz kanał mrakumulator na Youtubie

Andrzej Maciąg

/mrakumulator/